slaapregressie 12 maanden

12 maanden: slaapregressie dreumes

In het eerste jaar is je baby gegroeid. Je dreumes heeft enorme fysieke en mentale ontwikkelingssprongen gemaakt. Hij of zij reageert op jou en je omgeving, is actief en ondernemend, verkent nieuwsgierig de wereld. Misschien begint je kindje rond 12 maanden ook al met lopen. Je hebt vast ook kunnen merken dat slaap ontzettend aan het veranderen is geweest afgelopen jaar. Het slaapritme van je dreumes verandert nog steeds en kent ups en downs.

Slaapregressie dreumes

Wanneer je kind rond 12 maanden is kun je merken dat hij of zij opeens meer moeite heeft met slaap. Zelfs baby’s die ’s nachts zijn gaan doorslapen, kunnen ineens ander slaappatroon krijgen. Een plotseling veranderde en verslechterde slaappatroon wordt de ‘slaapregressie’ van 12 maanden genoemd.

Slaapregressies kunnen op elke leeftijd voorkomen. Er zijn meerdere perioden van slaapregressies bij baby’s en kinderen. In dit artikel vertel ik je ook waarom ik de term slaapregressie eigenlijk niet passend vind.

Wat is slaapregressie rond 1 jaar ?

Veel kinderen van 1 jaar kunnen plotseling meer moeite hebben :

  • Met slaapjes overdag;
  • Om in slaap te vallen en/ of;
  • Om in de nacht door te slapen; en
  • Jij kunt die plotselinge verandering in slaap niet verklaren door medische oorzaken zoals ziekte, doorkomende tandjes etc. En/of andere andere externe factoren die hierbij een rol kunnen spelen.

Die plostslingen verandering en regressie in slaap wordt slaapregressie genoemd. Lees meer over de specifieke maanden waarin de slaapregressie voor kan komen: slaapregressie 4 maanden slaapregressie 8 maanden, slaapregressie 2 jaar peuter.

Dreumes wil niet slapen

Kenmerkend voor slaapregressie is dat je dreumes niet wil slapen. En dat terwijl je hij of zij eerder misschien al wel makkelijker sliep. In mijn praktijk merk ik het volgende bij kinderen rond 12 maanden:

  • Kind wil niet slapen overdag en in de avond;
  • Kind weigert om te slapen overdag en verzet zich ertegen;
  • Kind doet hazenslaapjes of juist langere dutjes;
  • Kind heeft in de avond langer de tijd nodig om in te slapen en heeft daarbij jouw aanwezigheid nodig;
  • Dreumes wordt vroeg(er) wakker, dan dat je van je kind gewend was;
  • Je dreumes huilt veel, en intenser en is moeilijker te kalmeren.

Wat is de oorzaak van slaapregressie bij 12 maanden?

Deze slaapregressie wordt door meerdere factoren beïnvloed. Gezien de enorme veranderingen die je kind rond 12 maanden doormaakt, is het moeilijk om een duidelijke verklaring te vinden. Vaak gaat het om combinatie van:

  • Meer onrust wat gerelateerd kan worden aan de fysieke en mentale groei;
  • Het ervaren van meer bewegingsvrijheid door onafhankelijk/ los gaan lopen;
  • Een piek van verlatingsangst;
  • Mentale sprong: verhoogde emotionele en sociale ontwikkeling;
  • De overgang van 2 naar 1 slaapje;
  • Doorkomende tandjes en bijbehorende pijn en ongemak;
  • Sommige kinderen kunnen op deze leeftijd nachtmerries en/of nachtangsten krijgen.

Hoelang duurt een slaapregressie bij 12 maanden?

De slaapregressie is vaak een tijdelijk verschijnsel. Het verschilt per kind hoe lang een slaapregressie duurt, zo ook rond de leeftijd van 12 maanden. Het kan een paar dagen maar het kan ook een paar weken duren.Hebben alle kinderen een slaapregressie bij 1 jaar?

Niet alle dreumesen van 1 jaar hebben een slaapregressie. Sommige kinderen kunnen juist beter gaan slapen op deze leeftijd of hun slaap blijft onveranderd.

Uit een onderzoek (1) blijkt dat slechts 72% van de 12- maanden ’s nachts zes of meer uur achter elkaar slaapt. Dus of het een slaapregressie is of normaal dat je kind (nog) niet doorslaapt is dus aan jou.

Hoe merk je dat de slaapregressie voorbij is?

Je merkt dat de slaapregressie voorbij is doordat je dreumes minder weerstand vertoont bij het in slaap vallen, gemakkelijker in slaap valt en beter doorslaapt in de nacht.

Nadat een slaapregressie van 12 maanden voorbij is, betekent dit niet het einde van alle slaapproblemen. Net als volwassenen kunnen baby’s en peuters in hun slaap goede en slechte periodes doormaken. Lees hier meer over deze fasen: Mijn baby/ kind wil niet slapen.

Hoeveel slaap heeft een kind van 1 jaar nodig?

Hoeveel je kind rond 12 maanden slaapt verschilt enorm. Gemiddeld liggen de totale aantal uren slaap bij kinderen van 1 jaar tussen 11-14 uur per dag. Elk kind is uniek en daarom is het lastig te zeggen hoeveel slaap jouw kind nodig heeft. Lees meer over verschillen in slaap in dit artikel: Hoeveel slaapt een baby?

Hoeveel slaapt dreumes overdag?

Hoeveel je dreumes overdag slaapt is ook verschillend per kind. In de praktijk zie ik kinderen van 1 jaar die 1 slaapje al doen. Maar de meeste kinderen van 12 maanden hebben nog 2 slaapjes nodig. De lengte van de slaapjes varieert tussen 30 minuten en 2-3 uur per slaapje.

Belangrijk vind ik dat je in plaats van het aantal minuten/ uren in de gaten houden, naar je baby kijkt en aanvoelt of hij of zij voldoende slaap heeft gehad. Als je dreumes kort slaapt maar verder vrolijk en actief is, dan hoef jij je geen zorgen te maken.

Wanneer is je dreumes toe aan 1 slaapje?

Wanneer je dreumes toe is aan 1 slaapje verschilt per kind en per leeftijd. De meeste kinderen zijn tussen 14-18 maanden toe aan 1 slaapje. Lees hier meer over de overgang van 2 naar 1 slaapje, wanneer deze plaatsvindt en hoe jij je kindje kunt helpen.

Hoe pak je slaapregressie rond 12 maanden aan?

Er is geen duidelijke oplossing om een ​​einde te maken aan de slaapregressie van 12 maanden. Helaas bestaat er ook geen quick fix. Het vraagt van jou als ouder veel geduld.

Je kunt deze periode als ouders aangrijpen om je te richten op het ondersteunen van je kind in positieve slaapgewoonten. Hierdoor maak je de weg vrij voor je kind om een goede slaper te worden naarmate hij of zij ouder wordt. Hieronder een aantal tips:

Tips slaapregressie 1 jaar:

  • Zorg voor een voorspelbaar slaapritueel. Onderzoek toont aan dat een consistent bedritueel het voor kinderen gemakkelijker kan maken om in slaap te vallen en door te slapen (2).
  • Ontdek het natuurlijke slaapritme van je kind en probeer een voorspelbaar slaapschema overdag aan te houden.
  • Hier vind je tips voor de overgang van 2 naar 1 dutjes.
  • Houd een vaste bedtijd in de avond aan.
  • Laat een favoriet knuffel/ item in het bed van je kind toe. Een speen of een knuffeldier kan een bron van troost zijn, maar zorg er wel voor dat het geen verstikkingsgevaar oplevert.
  • Maak de kamer donker en rustig. Veel geluid, licht of andere stimulatie kan het je kindje moeilijker maken om in slaap te vallen en om in slaap te blijven.
  • Zorg voor voldoende fysieke uitdaging overdag. Je kind heeft in deze periode een enorme energieflow. Hij of zij is als het goed is bezig met kruipen, optrekken en misschien al met het leren lopen. Zorg dat je kind overdag veel kan oefenen en letterlijk fysiek moe wordt om beter in slaap te kunnen vallen.
  • Ga overdag naar buiten. Je kind voldoende bloot te stellen aan natuurlijk daglicht bevordert een gezond circadiaans ritme. Dat heeft positief effect op de nachten.
  • Zorg goed voor jezelf. Hier tref je meer tips over omgaan met vermoeidheid en slaapgebrek.
  • Besef dat het even kan duren voordat je kind (weer) makkelijker in- en doorslaapt. Heb geduld en vertrouwen.

Dreumes helpen bij in- en doorslapen

Wil jij je kindje helpen bij in- en doorslapen? En overweeg je je dreumes te laten huilen? Dat hoeft echt niet. Ik adviseer een liefdevolle responsieve aanpak. Download hier mijn gratis e book met 5 liefdevolle stappen naar doorslapen 6 maanden- 2,5 jaar.

Je kindje liefdevol de hele nacht door laten slapen

Heb je hulp nodig bij beter slapen van je baby of kindje? En wil jij je persoonlijke situatie aan mij voorleggen?

Boek dan een videoconsult.

 

Bronnen:
1.Longitudinal Study of Infant Sleep Development: Early Predictors of Sleep Regulation Across the First Year Jacqueline M T Henderson, Neville M Blampied, Karyn G France (2020)

2. Bedtime routines for young children: a dose-dependent association with sleep outcomes; Jodi A Mindell Albert M Li Avi Sadeh Robert Kwon Daniel Y T Goh (2015) 

Vorig bericht
Natuurhuisje Sød: eindelijk slapen in het bos
Volgend bericht
Baby 6 maanden slapen: slaapritme & slaapregressie

Deel dit artikel:

Lees meer!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.