Bedtijd is de uitgerekende kans om meer in verbinding met je kind te komen. Als slaapcoach geef ik je 5 belangrijke zinnen en/ of vragen voor een liefdevolle invulling van de laatste minuten van jullie slaapritueel. Met deze liefdevolle tips kun je jouw relatie met je kind versterken en de dag op een positieve manier voor je kind (en voor jezelf) afsluiten.
Bedtijd: Verbinding met je kind is belangrijk
Uit onderzoek weten we dat een slaapritueel ontzettend belangrijk is voor je kind (1). Maar ons leven is vaak gehaast en druk en we kijken vaak uit naar het moment dat onze kinderen eindelijk gaan slapen. Yep, je bent niet de enige die dat doet, want geloof me bijna alle ouders tellen af totdat hun kinderen in bed liggen (ja, en ook ik doe dat). Maar daar gaat dit artikel niet over. Waar het hier om gaat is dat jouw kind (en jij) een liefdevolle afsluiting van de dag nodig heeft. Om zich geliefd en gezien te voelen zodat hij of zij uiteindelijk goed kan gaan slapen.
- Het begint met een slaapritueel. Volg hier de 10 tips voor een bedtijdritueel.
- Als je strijd rondom bedtijd ervaart, lees dan dit artikel
- Hier lees je alles over de slaap van je peuter die niet wil slapen en kan je kunt doen
- Hieronder vind je de 5 belangrijkste zinnen / vragen voor liefdevolle verbinding bij bedtijd.
Zodra je kind in bed ligt (yes!!!) kun je deze vijf krachtige zinnen en/of vragen bespreken met je kind.
Deze zinnen zijn bedacht door Dr. Justin Coulson (2). Ze zijn geschikt voor kinderen vanaf 3 of 4 jaar.
Wanneer je dit gaat doen (of misschien deels al doet) weet ik zeker dat je nog meer in liefdevolle verbinding met je kind komt. En daarmee je kind (en jezelf) met liefdevolle aandacht omarmt.
1. Waar ben je dankbaar voor? Waar heb je om gelachen?
Uit onderzoek blijkt dat mensen die goede dingen in hun leven oprecht (leren) waarderen, gelukkiger zijn (3,4). Ik heb zelf een dankbaarheidsdagboek en uit eigen ervaring weet ik dat het positief werkt in ieder geval op mijn eigen gevoel. Ook met mijn kinderen bespreek ik elke dag waar we dankbaar voor kunnen zijn.
Dankbaar zijn is nog een vrij abstract concept voor je kind, daarom stel ik vaak de vragen: Wat ging goed vandaag? Waar heb je om gelachen? Waar ben je trots op? Etc. Bij mijn dochter van 3 jaar vraag ik wat vond je het leukste van vandaag? En het zijn vaak kleine dingen (zoals bezoek aan een speeltuin, lezen van een boek, spelen met een vriendje, maken van een mooie tekening). Juist in dit soort ‘dingen’ zit een ‘geluksmomentje’. Als je dit vaker gaat bespreken met je kind, gaat het steeds meer vanzelf.
2. Is er iets wat je tegen mij wilt zeggen? Ben je ergens verdrietig om geweest?
Door vraag 1 te stellen weet je welke positieve ervaring je kind heeft gehad vandaag. Nu kun je ook ruimte geven aan je kind om wat minder positieve ervaringen van de dag bespreekbaar te maken.
Vraag aan je kind of er iets is wat hij nog wil zeggen tegen jou. Of stel wat concreter de vraag: ben je ergens verdrietig om geweest? Op die manier geef je gelegenheid om minder leuke dingen te vertellen. Of om te vertellen wat ze moeilijk vinden om tegen mama te zeggen.
Door die ruimte te geven zul je je verbazen hoe openhartig kinderen dan kunnen zijn. Deze vraag heeft bij ons (en andere gezinnen die inmiddels dit aan mij teruggekoppeld hebben) geleid tot gesprekken over minder leuke gebeurtenissen op school, angsten en zorgen die ik misschien niet zou hebben geweten als ik daar niet bewust ruimte voor had gegeven.
3. Waar kijk je naar uit?
Waar heb je het meest zin in morgen? Dr. Martin Seligman (autoriteit op het gebied van positieve psychologie en positief opvoeden (5) vindt het stellen van de vragen naar positieve gebeurtenissen en waar je kinderen naar uitkijken en enthousiast over worden het belangrijkst.
Deze vraag leert onze kinderen positief naar de toekomst te kijken. Dr. Seligman wijst er ook op dat hoop en optimisme een krachtig afschrikmiddel zijn tegen negatieve gevoelens.
4. Het spijt me
Laat je kind nooit in slaap vallen wanneer hij of zij denkt dat je misschien boos op ze bent. Als je in de loop van de dag niet de beste moederversie van jezelf bent geweest is het nodig om dit nog goed maken. Geloof mij, dat komt vaak voor, want niemand is perfect, en voel je niet schuldig want ondanks deze dag/gebeurtenis blijf je een goede moeder.
Als het overdag niet is gelukt om dit bespreekbaar te maken, dan is bedtijd een goed moment om dit recht te zetten. Het is niet moeilijk: zeg sorry voor wat je gedaan of gezegd hebt voor iets wat voor jou (achteraf) niet goed voelde of waar je spijt van hebt. Onze kinderen laten weten dat het ons spijt -dat we niet altijd de beste versie van onszelf zijn- is krachtig. Het leert jouw kind over menselijkheid, nederigheid en verantwoordelijkheid nemen.
5. Ik hou van je
Zo simpel en zo krachtig. Zeggen dat je van je kind houdt is het het allerbelangrijkste wat je kunt doen. Zeg dit elke avond. Geef je kind tegelijkertijd een fysieke liefdevolle bevestiging met een knuffel en een kus. Menselijke aanraking wordt vaak onderschat. Als je je kind aanraakt komt oxytocine vrij (gelukshormoon).
Dus je maakt je kind letterlijk gelukkiger.
Download hieronder gratis poster als herinnering die je naast het bed van je kind kunt ophangen!
Tot slot
Als je dit gaat doen is het allerbelangrijkst dat je met aandacht en zonder oordeel naar je kind gaat luisteren. Zo laat je je kind zien dat je om hem of haar geeft, en dat wat hij of zij te vertellen heeft belangrijk is.
Op die manier worden de laatste minuten voor het slapen gaan voor je kind een kostbare en waardevolle tijd van luisteren, herstellen en liefde. Wil je je ochtend ook op een liefdevolle manier starten? Lees dan dit artikel.
Wil je meer liefdevolle tips? Volg mij op Instagram of op Facebook.
Bronnen:
- Dr. J. Coulson (2014) ‘The five most important things to say to our kids at bedtime’, Kidspot.com.au
- Emmons and McCullough (2003) ‘Counting Blessings versus burdens: An Experimental Investigation of Gratitude and Subjective Well- Being in Daily Life’.
- S. Lyubomirsky, (2008) ‘The how of happiness: a scientific approach to getting the life you want’.
- M. Selingman (2007), ‘The Optimistic Child Proven Program to Safeguard Children Against Depression and Build Lifelong Resilience’.