van 2 naar 1 slaapje

Van 2 naar 1 slaapje // wanneer & hoe

De overgang van 2 naar 1 slaapje, daar krijg ik als slaapcoach dagelijks veel vragen over. Alle ouders maken de fase mee waarbij 2 slaapjes te veel zijn en 1 te weinig blijkt. In mijn praktijk zie ik veel ouders die te vroeg hun kind naar 1 slaapje doen, vaak zelfs al rond de eerste verjaardag. In dit artikel leg ik uit hoe je kunt zien wanneer je kindje toe is aan 1 slaapje. Ook bespreek ik hoe jij je kindje bij de overgang van 2 naar 1 slaapje kunt ondersteunen.

Wat betekent de overgang van 2 naar 1 slaapje?

De overgang van 2 naar 1 slaapje is voor de meeste ouders (en voor de kleintjes) een moeilijke overgang. Waarom? Omdat het lichaam van je kind went aan veel langere wakkertijden.  En hun rust en slaap wordt naar 1 moment op een dag teruggebracht.

Het is een belangrijke overgang, fysiek en psychologisch. Je kind kan na de transitie van 2 naar 1 slaapjes namelijk twee keer voor 5 – 5,5 uur wakker zijn. Dat is een grote verandering. Deze overgang is een geleidelijk proces. Vaak duurt het niet paar dagen, maar een paar weken en soms paar maanden. Weet je nog toen je kindje van 3 naar 2 slaapjes ging? Daar maakte je ook een fase mee waarbij 3 slaapjes teveel waren en 2 te weinig leken. 

12 maanden & mijn kind slaapt ineens slechter // klaar voor 1 slaapje?

Zoals ik al zei, zie ik veel ouders (en sommige kinderdagverblijven) besluiten om kinderen van net 1 jaar,  over te zetten naar 1 slaapje. Dit doen ze omdat ze merken dat het slaapritme van hun baby opeens verandert. 

Maar dreumesen zijn klaar voor het laten vallen van het eerste slaapje gemiddeld pas als ze tussen 15 en 18 maanden zijn. En op zijn vroegst rond 14 maanden. Eerder is zeldzaam, iets later is normaal. Maar ook hierbij vind ik het belangrijk om te zeggen dat dit de gemiddelden zijn. Kijk daarom goed naar je kindje, want JIJ weet het beste wat je baby nodig heeft.

Wanneer is je kind klaar voor 1 slaapje // 4 signalen

Je kind is meestal klaar voor 1 slaapje als hij of zij:

  1. Tussen 15-18 maanden is
  2. 10-12 uur onafgebroken doorslaapt in de nacht
  3. Steeds meer tijd nodig heeft om in slaap te vallen voor het ochtendslaapje
  4. Een steeds korter ochtenddutje of een te lang ochtenddutje doet en middagslaapje weigert

Hoe weet je dat je kind klaar is voor 1 slaapje?

Het belangrijkste is dat je kind doorslaapt in de nacht minstens 10-12 uur aaneengesloten. Daarnaast  dat jij merkt dat het overdag ‘rommelt’ met de slaapjes. Het slaapritme dat je had kan ineens anders zijn geworden. Let vooral op veranderingen in het ochtendslaapje van je kind. Het kan zijn dat het langer duurt voordat je kind in slaap valt en/of als hij of zij eenmaal lang in de ochtend slaapt zijn of haar middagslaapje weigert. Wat ervoor kan zorgen dat je kind erg oververmoeid in de avond bij bedtijd is. Of je kind wordt juist eerder wakker uit het ochtendslaapje. Verwar een slechter of korter ochtendslaapje niet met het teken dat je kind al klaar is voor 1 slaapje. Een kort ochtendslaapje is vaak een teken dat de transitie eraan gaat komen, maar dat kan nog echt even duren.

Overgang van 2 naar 1 dutje / doe het niet te vroeg

Onze taak als ouder is om de overgang van 2 naar 1 dutje zo soepel mogelijk te laten verlopen. Want je kindje kan juist nu wat meer onrust ervaren, hangeriger of aanhankelijker zijn. Check de vier hierboven genoemde signalen. Realiseer je dat het allerbelangrijkste is dat je kind consistent doorslaapt in de nacht. Als je kind doorslaapt en je de overige signalen herkent, én jouw (onderbuik)gevoel zegt: mijn kind is klaar voor 1 slaapje, dan kun je daarmee experimenteren. Maar overhaast je niet.

Wees je ervan bewust dat als de overgang naar 1 dutje te vroeg plaatsvindt, dit ertoe kan leiden dat je kindje oververmoeid raakt. Waardoor hij of zij alleen hazenslaapjes doet en/of meerdere keren wakker gaat worden gedurende de nacht.

Mijn advies is om twee dutjes zo lang mogelijk vast te houden, zelfs als dat betekent dat je creatief moet worden in jullie dagritme.

Overgang van 2 naar 1 slaapje / 8 Tips

Misschien merk je na het lezen van deze blog dat je kindje inderdaad al toe is aan 1 slaapje. Wat kun je doen?

  1. Je kunt het begin van het ochtendslaapje geleidelijk in stappen van 20 tot 30 minuten oprekken, totdat je 12.00 uur of 13.00 uur bereikt. Doe dit geleidelijk (dwz in kleine stappen gedurende 2-3 dagen) om oververmoeidheid te voorkomen. 
  2. Je wilt uiteindelijk dat het middagslaapje start tussen 12-13.00 uur (of ongeveer 5,5 uur nadat de baby overdag wakker is). Bij bedtijd geldt ongeveer 4,5-5 uur nadat het middagslaapje is afgelopen.
  3. Realiseer dat dit dan het enige slaapje van de dag is, dus probeer je kind weer in slaap te brengen als hij of zij binnen een uur weer wakker wordt (want dat is echt te kort om de hele dag te kunnen overbruggen)
  4. Tijdens deze overgang moet je de bedtijd met minstens een half uur (dat je gewend was) vervroegen, vaak zie ik bij 1 slaapje een bedtijd in de avond tussen 18.30-19.30.
  5. Doe dit NIET totdat je kind consistent de hele nacht doorslaapt.
  6. Sta open voor een enkele dag met twee slaapjes.
  7. Als je kind in de ochtend goed slaapt maar 2e dutje gaat moeizamer, experimenteer met het inkorten van ochtendslaapje.
  8. Wees geduldig, dit gaat niet in 1 dag, geef je kindje (en jezelf) de tijd om te wennen aan een nieuwe slaapritme. 

Heb geduld & wees liefdevol

Deze overgang kan lastig zijn. Je hoeft je niet te haasten. Je zult ook waarschijnlijk tijdelijk ook kortere hazenslaapjes meemaken, wat frustrerend kan zijn. Heb geduld, geef je kind en jezelf ruimte voor dit proces. Accepteer dat het niet in 1x gaat. Wees liefdevol naar je kindje en naar jezelf toe. Als je naar jouw ouderlijke intuïtie luistert, je kindje volgt en het proces vertrouwt, komt het uiteindelijk goed die overgang. 

Ontdek het slaapritme van jouw baby of kind

Twijfel je erover of je kindje eraan toe is? Wil je leren hoe jij het natuurlijke slaapritme van jouw baby kunt ontdekken en ondersteunen? Op een manier dat goed voelt voor jou en op basis van jouw ouderlijke intuïtie? Of wil je meer weten welk slaapschema het best passend is voor jouw kindje? Lees dan dit artikel over de beste slaapschema’s en het vinden van natuurlijke slaapritme voor jouw kindje. 

Wil je leren hoe jij je kind kunt helpen om beter te slapen?

Download hier mijn gratis e-book: 5 liefdevolle stappen naar meer slaap 6 maanden- 2,5 jaar.

Maak je je zorgen over de slaap van je kind en heb je behoefte aan persoonlijk advies?

Heb je twijfels en/of maak je je zorgen over de slaap van je kind? En wil deze zorgen en het slaapritme van je kind aan een slaapexpert voorleggen?

Plan hier een uitgebreid videoconsult in .


Is je kind klaar voor 1 slaapje overdag?

 

Vorig bericht
Het beste slaapschema voor je baby: volg zijn unieke slaapritme
Volgend bericht
Baby 8 maanden: slaapritme & slaapschema?

Deel dit artikel:

Lees meer!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.