wintertijd 31 oktober

Wintertijd: wat doe ik met het slapen van mijn kind of baby?

Dag zomer, welkom wintertijd! Op 31 oktober van zaterdag- op zondagnacht schakelen we over naar de wintertijd. Velen kunnen genieten van dat extra uur slaap. Maar voor ouders met jonge kinderen betekent dat het slapen van hun kind weer even een uitdaging wordt. Je baby of kind heeft zijn eigen bioritme die door de overschakeling naar wintertijd ontregeld wordt.  Wil je toch nog van een goede nachtrust genieten? Volg dan mijn handige tips die je baby of kind snel helpen aan een nieuw slaapritme.

Wanneer gaat de wintertijd 2021 in?

De nieuwe wintertijd in het jaar 2021 gaat op 31 oktober 2021 in.

Liefdevolle overgang naar wintertijd

Wil jij je kind op een liefdevolle manier helpen met de overgang naar wintertijd? Het beste advies is dan om de omschakeling niet te abrupt te laten gebeuren. Geef je kindje de kans om te wennen aan het nieuwe ritme van de wintertijd.  Voor baby’s en jonge kinderen raad ik aan om paar dagen van te voren te beginnen met het langzaam wennen aan de nieuwe tijd. Dat kan je doen door 2-3 dagen eerder de tijdstippen van eten, opstaan en slapen te verschuiven met 10-15 minuten. Het beste kun je daarmee donderdag of vrijdag beginnen om de tijdstippen geleidelijk aan te passen aan nieuwe wintertijd. Gaat je baby of kind om 19 uur naar bed? Probeer dit gedurende 2-3 dagen op te rekken richting 19.15 uur. Dat doe je ook met de maaltijden en met het tijdstip van opstaan. Vrijdag probeer je er 30 minuten van te maken en zaterdag 45 minuten. Doe wat actiefs in de avond en zoek dan vooral nog nog licht op. Op die manier kan je baby of kind zich op zondag beter aanpassen aan de nieuwe wintertijd.

Is je kind 2 jaar? Gebruik een slaaptrainer

Bij oudere kinderen (vanaf 2 jaar) hoef je vaak niet zoveel te doen. Vaak zie ik dat de overgang vanzelf gaat. Maar wil je je kindje toch alvast gaan onderstenen? Dan kun je een slaaptrainer gebruiken. Kinderen vanaf 2 jaar begrijpen goed hoe een nachtlampje en/of wekker werkt.  Als je kind deze op de kamer heeft, dan kun je die elke dag steeds meer achteruit zetten in de avond. Hou er rekening mee dat hij dus ook elke dag iets eerder zal afgaan;).

Deze geleidelijke methode kun je uiteraard ook later toepassen, in de week nadat de klok verzet is.

Is de klok verzet? Een ochtendroutine is belangrijk

Het is belangrijk dat je kind of baby weet wanneer het tijd is om op te staan.  Door de wintertijd blijft het langer donker. Misschien heb je geluk en slaapt je baby of kind zondag dankzij de voorbereiding langer! Dan nog is het goed om je baby of kind de ‘nieuwe’ ochtenden te leren onderscheiden. Daarom is het belangrijk om ’s morgens op tijd te starten met jullie ochtendritueel. Daarnaast is het belangrijk om de kamer van je kind zo veel mogelijk te verlichten. Doe dit wel pas vanaf de nieuwe tijd 6.00 uur, zodat hij/zij de indruk krijgt dat de zon dan pas opkomt.  Ga zodra het buiten licht wordt met je baby of kind naar buiten. Buitenlucht en zonlicht helpen namelijk goed om de bioritme makkelijker aan te passen aan de afwisseling tussen dag en nacht.

Wat doe je als je kind om 5 uur wakker is?

De meeste kinderen worden ergens tussen 6:00 uur en 7.30 wakker. Maar door de tijdsverandering kan het zijn dat je baby of kind eerder dan normaal wakker wordt. Wat gisteren 6:00 was, is vandaag 5:00 uur na de tijdsverandering. Wat doe je als dit gebeurt?

Laat je kind of baby merken dat het nog nacht is. Blijf met je baby of kind in de kamer totdat het echt tijd is om op te staan. Ga dan een minuut even uit de kamer. Kom dan terug in de kamer en start -alsof er niets aan de hand is- de ochtendroutine. Op die manier begrijpt je kindje dat hij of zij eruit gehaald wordt omdat het tijd is om op te staan. En niet omdat hij of zij al wakker is. Het kan zijn dat je een paar ochtenden dit moet volhouden. Maar je zult zien dat als je consistent blijft, je kind zich snel aanpast aan de nieuwe tijden.

Je kind al langere tijd vroeg wakker?

Wanneer je kind al langere tijd vroeg wakker is voor 6.00 uur, dan kan de overgang naar wintertijd extra uitdagend zijn. Lees daarom artikel: Help mijn kind is vroeg wakker . Daar geef ik je tips over hoe je je kind helpt om langer door te slapen in de ochtend.

Heb geduld & wees liefdevol

Je kunt ervoor kiezen om het gewoon te laten, je kindje zal zich uiteindelijk vanzelf aanpassen. Maar het kan toch moeilijker zijn dan je verwacht.

Dit is vaak de ‘ideale situatie’ die ervanuit gaat dat je kind al een vast schema heeft. In theorie klinkt het goed, hè? Besef dat het in de praktijk bij jullie gezin anders kan gaan. Als het niet lukt, ga dan please niet denken dat je iets niet goed doet. Gebruik mijn advies daarom als richtlijn en niet als doel.

Zeker bij baby’s en peuters verloopt de overgang naar de wintertijd, ondanks alle voorbereidingen, niet altijd even gemakkelijk. Blijf geduldig. Geef je kindje en jezelf liefdevolle aandacht. Forceer niets. Houd je vast aan je avond- en ochtendroutine, creëer rust en regelmaat gedurende de dag en weet dat dit voorbij zal gaan. Lees hier meer over welke  slaapritime, wakkertijd en slaapschema passend is voor jou kind?

Uiteindelijk zal je kind zich vanzelf aanpassen aan het nieuwe ritme. Bij het ene kind gaat dit wat sneller en makkelijker dan bij het andere. Met veel liefde en geduld komt het vast goed.

Slaapt je baby of kind niet goed door?

Download hieronder mijn gratis liefdevolle tips met 5 stappen naar meer slaap voor je baby of kind.

Discussie over afschaffing van de zomer- en de wintertijd

Als socioloog vind ik de maatschappelijke discussies interessant. En goed om te weten dat er al enige tijd een Europese parlementaire discussie wordt gevoerd over de afschaffing van het verzetten van de klok richting de zomer- of de wintertijd. En het lijkt er sterk op dat het gaat gebeuren. Ik ben benieuwd.

Er zijn diverse redenen voor de afschaffing. Het twee keer aanpassen van de tijd in een jaar is slecht voor de biologische klok van mensen. En vooral jonge kinderen hebben er last van. Namelijk 80% van de jonge kinderen lijdt daardoor twee keer per jaar onnodig aan jetlag. Ook vanuit duurzaamheidsoogpunt kunnen we beter de klok niet meer verzetten.  Ik ben zelf daarom ook voor de afschaffing van het verzetten van de klok. Maar het wordt vast pas realiteit als onze kinderen groot zijn en geen last meer hebben van het verzetten van de klok.


Hoe help jij je kind met verzetten van de klok naar wintertijd?

Vorig bericht
Vakantie met kinderen? 6 tips voor jetlag
Volgend bericht
Ga je op vakantie met kinderen & wil je uitgerust thuiskomen? Mindfulness is de oplossing

Deel dit artikel:

Baby slapen

Lees meer!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.